Avui volem presentar-vos l'última novetat que acabem de publicar: L'enigma del vaixell Mary Celeste, de l'autor barceloní Josep Maria Ibarra.
Els protagonistes d'aquesta història són quatre nois i dues noies. Tots ells veuran com una avorrida classe de reforç es converteix en un seguit d'aventures a través del temps, cada vegada més intrèpides i desafiadores. Així, tindran l'oportunitat de sentir-se protagonistes de la resolució de grans misteris de la nostra història.
L'enigma del vaixell Mary Celeste és la primera de les aventures d'aquest grup de joves. En aquest cas, seran traslladats al bergantí que, el 1872, després de sortir de Nova York amb rumb a Itàlia, va ser trobat navegant a la deriva i sense tripulació.
Us deixem amb un text del mateix autor, que ens explicarà què s'amaga darrere d'aquest llibre.
Títol: L'enigma del vaixell Mary Celeste
Autor: Josep Maria Ibarra
Pàgines: 134
Preu: 12 €
L’enigma del vaixell Mary
Celeste és el primer d'una saga de llibres sota el nom genèric de La
colla del segon soterrani que té com a protagonistes un grup de
joves, estudiants de secundària. Uns adolescents que viuen en una petita
població propera a una gran ciutat, que estudien a la mateixa escola i que
només tenen un tret en comú, la seva potencialitat.
No es tracta de superdotats, no
disposen de cap habilitat extraordinària ni tenen cap característica física que
els faci ressaltar sobre la resta. Simplement són sis joves que es mouen en la
vida quotidiana d'un adolescent qualsevol: estudis, família, esport i amics.
Allò que els fa diferents és la
seva trobada amb en Joan Salvat, un físic quàntic que treballa en secret al
segon soterrani del col·legi i que els fa servir de provadors de la tecnologia
que està desenvolupant i que permet la translació temporal.
Amb aquest invent, nois i noies
tindran la capacitat de recórrer el temps investigant i resolent enigmes que
s'han mantingut ocults a la llum de la història, i ho faran d'una manera quasi
espontània, vivint mil i una aventures en diferents èpoques.
La identificació dels protagonistes amb els lectors és un dels
estímuls que s'ambicionen, i és un dels al·licients per al qual els integrants de La Colla del Segon Soterrani són els qui resolen els enigmes i són els qui
prenen rellevància al llarg de la narració.
L'objectiu últim de la sèrie La
colla del segon soterrani és el foment
de la lectura. La pretensió és que el lector trobi un mitjà que faci de
pont entre el llibre infantil i els llibres “de grans” i el pas definitiu per
poder dir “m'he llegit un llibre sense dibuixos”. Quan jo era petit, el primer
llibre totalment de text que vaig aconseguir acabar de llegir voluntàriament,
sense que ningú m'hi obligués, em va provocar una sensació d'orgull i confiança en mi mateix difícil d'explicar. Ja em podia considerar un adult, literàriament
parlant.
Lluitar contra la frustració lectora és un altra finalitat de La
Colla del Segon Soterrani. Per això, una de les eines que s'utilitza en el text és l'abundància de diàlegs, amb constants
referències a trets de la vida diària farcits amb pensaments autoreflexius
mitjançant la figura del narrador omniscient en passat.
El capità, la seva dona i la seva filla. Tots tres desapareguts quan navegaven amb el vaixell Mary Celeste |
El repte que suposa cridar
l'atenció dels preadolescents enfront de les noves tecnologies no és menor.
Cada dia els nostres fills compten amb més tecnologia al seu abast des d'una
edat més primerenca. Les tauletes i els smartphones, abans reservats només per a adults, arriben al jovent amb un infinit catàleg d’entreteniments fàcils, que
proporcionen una “suposada” satisfacció immediata.
La lluita hauria de ser senzilla.
El paper té molts avantatges enfront de qualsevol andròmina electrònica: un llibre mai no es queda sense cobertura, no s'esgota la bateria i no necessita cap endoll. Un llibre es pot transportar, es
pot rellegir, es pot recomanar, es pot regalar i, com és el nostre cas, també pot convertir-se en la porta d'altres
llibres.
En els successius volums de La Colla
del Segon Soterrani les trames tenen un origen
històric real, en el qual el lector pot fàcilment comprovar la veracitat dels fets
i adonar-se que s'han elaborat anagrames
amb els noms reals dels protagonistes. També s'acompanya cada llibre d'una pàgina
final anomenada “Els Fets” en la qual es fa palès l'origen històric del relat i s'explica per què ha
esdevingut un enigma.
La innata curiositat que comporta
la resolució d'un misteri és el que pot motivar a indagar sobre els fets reals
que van donar origen a la llegenda. Aquest interès per trobar la incògnita es pot
traduir en una recerca de més informació que no pot fer sinó incrementar
l'entusiasme i la implicació en la lectura.
Deliberadament no s’han incorporat imatges al text. Tot ha de
succeir a la imaginació del lector. La seva ment ha de projectar escenaris i forjar
personatges basant-se únicament en les descripcions del text.
Els personatges estan basats en amics i companys dels meus fills, i
volen ser un fidel reflex de la nostra
societat. Són nois i noies que creixen en famílies de diversa índole,
nombroses, monoparentals, amb fills únics, etc. Aquestes noves generacions,
provinents de diferents orígens, proporcionen un grup heterogeni en què cadascú
manté la seva idiosincràsia, però a la vegada crea una amalgama amb gustos i
interessos comuns que progressivament serviran per descobrir grans valors
vitals que sovint no es tenen prou en compte.
La Colla del Segon Soterrani també
s'esforça per incloure nou vocabulari
d'una forma natural. Així, l'Anwar, un dels personatges, col·lecciona paraules
i instaura "la paraula de la setmana” on repeteix tot sovint, al llarg de cada
llibre, les seves troballes. L’Eva, per la seva banda, una noia que ha estat
educada pels avis, incorpora al seu vocabulari un seguit de dites i
d'expressions nostrades.
Jordi Albertí, director de Gregal, Josep Maria Ibarra, autor, i Raquel Carlús, filòloga i editora, presentant el llibre a la Llibreria Claret de Barcelona |
L'inici gairebé immediat de l'acció pretén atreure el lector des de
les primeres línies. Això també permet que, a la part final de cada llibre,
s'incorpori el primer capítol del volum següent, per tal que serveixi d'esquer
per continuar llegint.
El text amaga d'altres enigmes,
un d'ells relacionat amb la numerologia. Intentant crear un vincle directe entre lector i protagonista,
amb l'escriptor de mitjancer, s'oculta a
cadascun dels llibres una manera de formar part activa de La Colla del Segon
Soterrani.
Deia Jorge Luis Borges: “Hi ha tres coses a la vida a les que ningú
no ens pot obligar: a estimar, a somiar
i a llegir”.
Aconseguir aquesta voluntarietat en la lectura, aquest fet d'endinsar-se en un llibre sense que ningú no t'ho exigeixi, aquesta ànsia per devorar històries i gaudir en la temptativa, és el que farà dels nostres petits, grans lectors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada