Aquesta setmana volem presentar-vos l'obra guanyadora del IV Premi Gregal de Novel·la, Sota les llambordes, la platja, una novel·la d'amor i passió ambientada al París del maig del 68. Creiem que la millor manera de conèixer l'obra és de la mà de la pròpia autora, Núria Borrut.
Títol: Sota les llambordes, la platja
Autora: Núria Borrut
Pàgines: 260
Preu: 19,50 €
Els últims anys de
la dècada dels seixanta del segle passat són un període històric que sempre
m'ha corprès i ha desvetllat, desvetlla i desvetllarà el meu interès i
curiositat perquè per a mi representa el progressisme, oposat a la regressió en
els camps socials i polítics que hi hagut fins a l'actualitat.A finals dels anys
seixanta semblava que una part important de la joventut estudiant de la classe
mitjana d'Europa i Amèrica despertava del seu somieig autocomplaent de
currículums acadèmics. No tan sols volien obtenir un títol universitari sinó
canviar la seva societat primer i el món sencer tot seguit. Que aquells grapats
de joves fossin capaços d'enfrontar-se al poder polític establert a països tan
diferents aparentment com Mèxic, Txecoslovàquia, Estats Units, Canadà,
Alemanya, Itàlia i França, i iniciar i dur a terme una revolta de cara i ulls
diu molt a favor seu, però va tenir conseqüències terribles en la majoria de
casos. A Ciutat de Mèxic van assassinar, aquell octubre de 1968, més de mil
estudiants a la Plaça de Tlatelolco en una concentració pacífica. A Alemanya es
van assassinar a la presó d'alta seguretat de Stuttgart-Stammheim els membres
de la RAF durant el seu judici. A Praga, els tancs soviètics acabaven amb les
ànsies de democràcia i llibertat dels txecoslovacs expressades políticament per
un socialisme no autoritari. Arreu hi va haver morts, les manifestacions van
ser brutalment reprimides, molts van anar a parar a les presons. La Guerra del
Vietnam era àmpliament rebutjada per la joventut dels EUA i d'arreu del món.Un dels factors que
van contribuir a aquests moviments revolucionaris va ser que, per primera
vegada a la història, amplis sectors de classe mitjana i fins i tot baixa
podien accedir a fer estudis universitaris, estudis que, fins aleshores,
excepte algunes excepcions, tan sols hi havien pogut accedir les elits. Avui
dia molts dels països arrenglerats en el que alguns diuen el primer món han
tornat a fer dels estudis superiors un privilegi a l'abast dels pocs que poden
pagar-se'ls i no necessiten mantenir-se durant els quatre o cinc anys que
duren. Crec que, així les coses, encara no hem aconseguit cap de les reivindicacions
més bàsiques dels moviments de 1968.
El Maig del
68 francès s’inscriu en tots aquells moviments contestataris que van confluir
en aquell mateix any i que van ser avortats arreu. A França no hi va haver cap
canvi polític substancial al govern francès, es van neutralitzar els seus
líders i es van reprimir molt violentament les manifestacions, ja he dit que a
altres llocs la repressió va ser brutal i assassina. Tanmateix, les revoltes van
tenir conseqüències duradores en la manera de viure i de pensar de bona part de
la joventut i van impulsar el desenvolupament de moviments de caràcter civil
reivindicatius d’esquerres que actuaven independentment dels partits polítics
per donar sortida a les queixes de la ciutadania descontenta i que no se sentia
representada per ells.
Núria Borrut i Jordi Albertí el dia de l'entrega del Premi Gregal |
Jo en vaig sentir parlar per primera
vegada la tardor 1976, quan estudiava, però fora de la facultat. Se’m desvetllà
la curiositat i vaig llegir, entre d’altres, Albert Camus, Jean Paul Sartre,
Herbert Marcuse, que era el que més m’agradava, així com tots els escrits que
van caure a les meves mans publicats en revistes i diaris dels fets que van
desembocar en les protestes de 1968. En aquella època de la meva joventut feia
anys que la gran onada de reivindicacions havia passat, però com escriptora
fascinada per les gestes dels dèbils contra els forts és lògic que més endavant
tingués ganes d’escriure una història -o més d’una en el futur, qui ho sap?- que expliqués què es va coure al Maig del 68.
La narració la vaig plantejar
viscuda en part en primera persona, els personatges no en podien restar al marge,
i vaig crear dues dones protagonistes que participen en els esdeveniments del
Maig de 1968 a París. Són membres del Moviment 22 de Març, un dels més radicals,
anomenat els “Rabiosos”, estudien a la facultat de Sociologia, junt amb Dani
Cohn Bendit. Elles dues es coneixen la nit del 10 de maig de 1968 mentre una fa
fotografies i l'altra llença pedres a la policia des d'una barricada. Aquella
nit se'n van aixecar més de seixanta al Quartier Latin, que la policia va
prendre per assalt provocant centenars de ferits. Però si jo volia que la seva
participació en aquells fets no quedés tan sols en el seus records d'estudiants
rebels compromeses en la revolta havien de dedicar-se, posteriorment, a una activitat
que les mantingués enganxades als esdeveniments polítics i socials de la seva època,
havien de dedicar-se a una professió com ara el periodisme, que no les
allunyaria dels esdeveniments. Així, Sissi Rodoreda és una fotògrafa de premsa i
Chantal Maubeuge una reportera i comentarista de premsa. Treballaran juntes al
llarg de tota la seva vida, seran parella, en part empeses per les
circumstàncies que els ha tocat viure a cadascuna. Sissi Rodoreda, la
fotògrafa, fuig de l'Espanya franquista; Chantal Maubeuge, la periodista, d'un
marit ric, masclista i dominant controlat per una mare més dominadora encara.
Abans de morir de càncer, la tardor
de 2007, Sissi Rodoreda decideix deixar constància escrita de les seves
vivències des del Maig 68 fins a 1977, any de l'assassinat durant el judici
contra els membres de la RAF empresonats a la presó d’alta seguretat de
Stuttgart-Stammheim. Sissi veia una línia ideològica que connectava els fets de
Maig del 68 i la RAF. Per què? Doncs perquè les protestes estudiantils a
Alemanya, semblants a les franceses, són reprimides encara més. Sissi Rodoreda
s’acosta a Ulrike Meinhof, membre de la RAF, seduïda pels articles que la
periodista alemanya havia publicat, sobretot els apareguts a la revista
Konkret. Admira la capacitat d'Ulrike d'escriure contra les desigualtats
socials i els problemes polítics de la, aleshores, Alemanya occidental. Quan la
coneix, la Sissi encara és molt jove i s'estableix entre ella i Ulrike una
afinitat. De part de la Sissi és de respecte i profunda admiració, la veu com
una germana gran. Per a Ulrike, a causa del seu compromís polític, la Sissi és
tan sols algú que li cau bé, però no té temps de cultivar la seva amistat.
Núria Borrut i Isidre Grau presentant la novel·la a Barcelona |
Ulrike Meinhof, afiliada al partit
comunista d’Alemanya, aleshores en la clandestinitat, és un personatge present
en tota la narració però sempre sota el prisma de la relació que vol establir
la Sissi amb ella. Tanmateix, no ho aconsegueix perquè poc després d'haver-la
conegut, la periodista alemanya entra a formar part de la RAF (Rote Armee
Fraktion, Fracció de l’Exèrcit Roig), mal anomenada Baader-Meinhof.
A la novel·la hi ha una altra línia
narrativa que lliga el passat amb el present. Poc després de la mort de Sissi,
una editorial en la qual la Chantal i ella havien treballat, decideix fer-li un
tribut pòstum 40 anys després, el 2008, amb l’edició d’un llibre amb les
fotografies que Sissi Rodoreda va fer del Maig del 68. Això seria anecdòtic si no
fos perquè un dels editors és un familiar seu, Luc Rodoreda, que ha heretat els
escrits de la tia nacionalitzada francesa, rebel autoexiliada i fotògrafa
compromesa. La Luc comparteix protagonisme amb la Sissi i la Chantal perquè és
el personatge que lliga el passat amb el present de la història, dóna
contemporaneïtat i vigència a la narració. Així, doncs, l'acció té dos temps i
dos narradors: període de maig de 1968 a 1977 i període de primavera a tardor de 2008. El narrador “contemporani”, el de 2008, és un narrador omniscient que
també narra en tercera persona quan i com es coneixen la Sissi i la Chantal. El
narrador “del passat” són els escrits de la Sissi, narrats en primera persona i
que comprenen el període de 1968 fins a 1977.
Sota les llambordes, la platja,
malgrat ser una història de perdedors, és també una història d'esperança,
esperança en què encara hi ha qui és capaç de revelar-se contra les
injustícies i d'exigir la pròpia realització com a persones lliures, la valentia
de dir no. Encara que no se'n parli als mitjans de comunicació ni a la premsa
en general, n'hi ha molts més dels que alguns voldrien admetre.
Núria Borrut i Mulet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada