Títol: La sivella
Autor: Josep Viñas
Gènere: Novel·a
Pàgines: 184
Preu: 17 €
.....................................................................................................................................................................
Títol: La sivella
Autor: Josep Viñas
Gènere: Novel·a
Gènere: Novel·a
Pàgines: 184
Preu: 17 €
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Tenim a les
mans el llibre i, abans d’obrir-lo per iniciar-ne la lectura, ens fixem un instant en la coberta: què ens
suggereix, malgrat que el breu sintagma tan explícit i la foto tan evident ja ens condicionen
envers una interpretació quasi exclusiva? Doncs, a la idea de subjecció, compressió i
potser dolor que sens dubte se’n desprèn, s’hi entreveu que aquesta sivella està
relacionada amb la força i la duresa: la mà masculina tancada amb fermesa, tensa, al voltant del
cinturó, insinua un ús que neguiteja més que no pas deixa indiferent.
La història
que es desplega en aquesta novel·la és estructurada com un mena de Mosaic que es va completant –no vull dir
trencaclosques, perquè en cap moment hi ha peces difícils de col·locar, o de trobar– i ben aviat copsem que hi ha
un leitmotiv o fil conductor,
insistent i reiteratiu –com una obsessió deliberada–: la sivella del títol
(que, de fet, és
la metonímia d’un concepte més abstracte i profund: la violència). Aquest objecte, en cinturons sobretot i,
menys sovint, en sabates i en bosses, esdevé una presència ineludible, persistent, com un amulet o, més ben dit, un
fetitxe amb què els personatges
avancen o recorden, dubten o amenacen, es redrecen o agafen coratge. Són sivelles lluents, daurades, o
blaves, o d’un altre color, més grans o més petites, omnipresents, reincidents... que
configuren un tret que l’autor ha treballat a consciència, per incidir en la intenció del seu
relat.
Amb el
recurs del narrador omniscient, Josep Viñas s’ho permet tot; així el lector sap
el que els
passa als personatges i s’apropa als seus neguits més interns i als seus desitjos més íntims; no hi ha secrets per a
aquest lector, que, d’alguna manera, esdevé còmplice –més que no pas confident– dels seus actes, intencions i
pensaments, tant, que en
determinades ocasions pot tenir la sensació que està fent de voyeur. Són, en
conjunt, personatges
força ben caracteritzats, amb les seves fílies i amb les seves fòbies, descrits ocasionalment però no en excés, més
des del vessant de la prosopografia que no pas del de l’etopeia; i no podem parlar
d’un personatge principal exclusiu, perquè n’hi ha Quatre de prou relleu, encara que un
destaca i aglutina la focalització de la història.
A partir
d’un entorn quotidià i rutinari (els dinars de diumenges a cals sogres, els problemes a la feina, els partits
de bàsquet dels fills, l’escassa comunicació entre la parella...), se’ns revelen aviat
dos temes que s’entrellacen i es complementen: la violència –en una àmplia gamma– i el sexe –també en manifestacions
ben diverses. Si no es troben sempre vinculats, sí que en més d’una i de
dues ocasions l’un porta a l’altra o a la inversa. Les escenes sexuals despleguen un ventall bigarrat
–fetitxisme, homosexualitat,
onanisme, sadomasoquisme, trios...–, de vegades ufanós, de vegades decebedor, sempre directe, sense
circumloquis ni gaires eufemismes. I, encara, de manera subjacent, un altre tema: la vellesa. Una vellesa que tant
és objecte d’un humor sense
concessions com és presentada amb una mescla de tendresa i de resignació.
El registre
lingüístic emprat per l’autor tendeix més a la informalitat col·loquial que no pas a les filigranes literàries,
perquè el que pretén és fer creïbles les situacions i els personatges, per això en els
diàlegs recorre a expressions familiars –i vulgars i barroeres quan s’escau–, cosa que no priva
que hi trobem, com uns esquitxos premeditats,
expressions
carregades de lirisme.
La
narració evoluciona amb un ritme prou dinàmic, contrapuntat en la ja esmentada estructura de mosaic, que permet
crear un cert to d’intriga, de ganes de saber qui és qui i com es resoldrà el conflicte.
L’alternança de narració i diàleg, falcada per descripcions puntuals i no gaire extenses, ajuden a marcar aquesta
agilitat narrativa.
També cal
observar que els capítols no són llargs, cosa que ajuda el lector a avançar amb diligència. En definitiva, la lectura de La
sivella resulta amena i manté les expectatives que es creen en els primers capítols,
malgrat l’ineludible regust amarg que ens deixa l’evolució de la història, amb frases que ens
deixen intuir amb subtilesa el desenllaç –«de vegades calia sacrificar algun alfil per
poder salvar la reina»– i, a l’ensems, ens conviden a reflexionar: «la por fa molt més
mal que el dolor».
Fina Masdéu
Dra. en Filologia Catalana
Coordinadora del col·lectiu Reusenques de Lletres
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada