Aquesta setmana us presentem La veritat no serveix de res, de Ramon
Breu. El protagonista de l’obra és un jove i inexpert
detectiu, fill de família obrera, que s’enfronta a fosques històries i a trames
inconfessables a la Barcelona de 1951, miserable i vençuda. Us deixem amb un text de l’autor.
Títol: La veritat no serveix de res Autor: Ramon Breu Pàgines: 200 Preu: 17,50 € Compra'l! |
La novel·la s’emmarca en la Barcelona
de 1951, una ciutat vençuda i miserable, però alhora també amb lluentors i
ostentació per part d'alguns. Ens trobem a l'estiu i
encara és molt viu el record de la vaga de tramvies del mes de març, el primer
moviment de revolta contra el franquisme.
En Pere Teixidor és un detectiu.
Un detectiu diferent, però. No té un passat secret i tenebrós, ni és un
perdedor, ni està cremat per la vida, ni és un investigador experimentat, ni
viu en un pis desmanegat i brut ple d’ampolles buides de whisky, ni en una casa
a Vallvidrera com en Pepe Carvalho, ni es relaciona amb les dones amb
suficiència i domini de la situació com un Philip Marlowe amb cara de Humphrey
Bogart... No. És un noi que és tan jove que no té pràcticament passat. És un
personatge transparent, senzill, ingenu, que viu encara amb els seus pares al
barri de la Bordeta. Té una nòvia, la
Roser, que treballa en una fàbrica tèxtil de les moltes que hi havia als barris
de la perifèria de la ciutat als anys cinquanta.
Quan comença la novel·la, en Pere
acaba de canviar de feina. Ha deixat el banc on treballava, amb la desesperació
dels seus pares que creien que era una feina segura i per a tota la vida, i fa
d’auxiliar en una agència de detectius de l’Eixample de Barcelona. La seva
procedència social, allò que viu cada dia al seu barri, el fet de ser fill
d’una família obrera, li dona una
perspectiva diferent a l’hora d’emprendre les investigacions que li encomanen.
Un dia el seu cap l’envia a seguir
una famosa cupletista, la Rocío de Castro, una rossa espectacular, protegida
per un magnat i obsessionada amb la pel·lícula Lo que el viento se llevó, que veia una i altra vegada. De fet, tota
la ciutat va acollir la pel·lícula amb una bogeria col·lectiva. Lo que el viento se llevó s’havia
estrenat vuit mesos abans al Windsor Palace de la Diagonal, al costat de la Via
Augusta. Era el cinema més glamourós
i selecte de la ciutat. Disposava de 1.800 butaques que es van omplir durant 255 dies seguits. La pel·lícula s’estrenava a
Barcelona onze anys després d’haver-ho fet als Estats Units i no era
d’estranyar que provoqués una agitació inaudita entre el públic. L’Església
espanyola havia advertit que veure la pel·lícula podria ser motiu d’excomunicació.
Es tractava d’una pel·lícula que, en una ciutat deprimida i reprimida,
significava una mena de detonació, una explosió d’emocions desfermades: amors,
infidelitats, gelosia... I sobretot d’una esclatant Vivien Leigh.
Aquella mateixa nit que en Pere
Teixidor segueix la cantant, coneixerà la Pilar, una noia de
companyia que treballa al night-club del Windsor. Un lloc de
trobada i diversió de militars i falangistes que acaparen l’administració
franquista, i de nous rics que han fet negocis fabulosos amb el mercat negre.
La Pilar sí que és un personatge de novel·la negra, una dona seductora i turmentada, amb un passat secret
i una situació familiar dramàtica.
El detectiu començarà a endurir-se
amb aquest cas que no s’aclarirà fins al final de la novel·la i que tracta
d’una qüestió abominable, però també amb d’altres com el de la mort d’un jove
mecànic a causa de l’explosió d’una caldera de gasogen, al Poblenou. El gasogen
es feia servir en els transports (autobusos, taxis, camions) i en les fàbriques
durant els anys de l’autarquia, a causa de les dificultats d'abastiment de
petroli que tenia el règim en el mercat mundial. El gasogen desprenia monòxid
de carboni, que era mortal pels treballadors. Sovint, també, es produïen
explosions en les quals morien força treballadors. Tant des de la patronal, com des del
govern civil, com des dels aparells de l’Estat o la premsa, es tapaven aquests
sinistres i les fàbriques seguien funcionant amb lleugeres modificacions.
Imatge de la presentació de la novel·la a la Llibreria Claret de Barcelona D'esquerra a dreta: Josep Maria Ibarra (Gregal), Enric Calpena (ponent) i Ramon Breu (autor). |
En Pere també es trobarà darrere
un cas que aparentment semblava una disputa familiar, les conseqüències
tràgiques de les trames que, als anys de la Segona Guerra Mundial, conduïen
jueus des de França fins a Barcelona amb l’esperança de fugir dels nazis i fer
el salt cap a Amèrica.
El detectiu neòfit no podrà
refiar-se del cap de l’agència, el senyor Pena, però sí dels seus companys,
la senyoreta Presentación, la secretària, filla de guàrdia civil, enigmàtica,
molt eficaç i de cops amagats. Tot un caràcter.
I, sobretot, del seu company d’aventures, en Quimet Garcia, àlies
Sagasta, veritable contrapunt del protagonista principal. Fill de la
Barceloneta, té trenta pocs anys, però
n’aparenta deu més. De faccions molt pronunciades, els ulls molt vius, tothom
deia que s’assemblava a Errol Flynn. En Sagasta té molta mili, com es deia llavors, és un home endurit, impulsiu, a vegades
violent, gran bevedor.
La novel·la està plena de la
recreació de llocs, d’espais, d’ambients d’aquella Barcelona avui desapareguda
devorada per l’especulació, les olimpíades i el turisme: els barris industrials
del Poblenou, Sant Andreu o la Bordeta. Locals com el Gran Price, una sala amb
capacitat per a 5.000 persones entre els carrers Floridablanca i Casanova, construït el
1934, on es feia ball, vetllades de boxa i mítings polítics, i on durant el
franquisme els actes polítics van deixar pas a sermons multitudinaris dels
sectors més integristes del nacionalcatolicisme. Avui no el busqueu perquè hi
ha un lleig edifici de Núñez i Navarro.
O la Barceloneta. A poc a poc, la
Barceloneta s’havia anat recuperant de la guerra. Havia tingut el trist
privilegi d’haver estat el barri més bombardejat de la ciutat. Encara aquell
1951 se’n veien els estralls, amb cases mig derruïdes que convivien amb els xiringuitos, una espècie de restaurants
que eren barraques estretes, totes tallades pel mateix patró excepte el Hawai, que oferia menjar mariner,
preparat de forma casolana, però fresc i amb gustos avui irrecuperables.
També hi apareix el Saló Rigat,
restaurant i sala de festes, a la plaça de Catalunya, on avui hi ha el Corte
Inglés, Inaugurat el 1941, freqüentat per oficials nazis en els primers anys.
Amb el Saló Rigat va arribar la
distinció, el refinament i l’opulència en forma de lluïment de les classes
guanyadores de la guerra. La sumptuositat i el fast feien encara més flagrant
la misèria de l’altra cara de Barcelona, encara no a deu minuts de la plaça de Catalunya.
L’acció de la història també
visita els calabossos de la Via Laietana amb una escena de ressonàncies
valleinclanesques; o el tèrbol ambient dels gimnasos de boxa d’aquella època,
viver de pinxos, mafiosos i perdonavides. També hi té un lloc la clandestinitat
i la resistència contra el règim. La novel·la acaba al camp del Barça, a
l’antic camp de Les Corts. El lector fins i tot sentirà el brogit del públic
quan Kubala marca un gol decisiu.
L’obra pretén rememorar una època
i oferir una lectura amena i entretinguda, però també vol transmetre
que una guerra civil tan brutal com la
nostra, seguida d’una dictadura com la franquista, va fer possible la
devastació moral del país. Una misèria moral i una acceptació de la corrupció que
es va projectar cap al futur, és a dir, cap al nostre present.
Però, a què ve el títol? En certa
forma enllaça amb la tradició pessimista de la novel·la negra mediterrània.
Quan el nostre heroi aconsegueix esbrinar les trames que hi ha al darrere dels
casos que ha investigat, els malfactors li diuen clarament que la veritat no
serveix de res. Als lectors us tocarà decidir si la veritat serveix o no de
res. Per cert, els lectors han de saber que si volen saber què els passa en el
futur als entranyables protagonistes, en Pere Teixidor, en Sagasta o la senyoreta
Presentación, la segona part ja està escrita...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada