Avui us presentem la novel·la Una sola mirada de la mà del seu autor, Mario Merchán Andrés.
Merchán (Barcelona, 1972) va créixer al barri del Camp d’en Grassot, Gràcia, a mig camí del Park Güell i la Sagrada Família. Es llicencià en Enginyeria Industrial (1996) i treballà com a consultor energètic. Compaginà les activitats professionals amb la vinculació a entitats naturalistes, fet que el portà a visitar l’Àfrica en diverses ocasions. El 2005 es traslladà a Anglaterra, on obtingué un màster en Estudis per al Desenvolupament per la Universitat de Manchester (2006), la qual cosa li permeté dedicar-se a la promoció de les energies netes i renovables en l’àmbit de la cooperació internacional. Durant la darrera dècada ha treballat per a les Nacions Unides a Viena i per a la cooperació alemanya a Rwanda i a Moçambic.
Una sola mirada és la seva primera novel·la. Amb ella, lliga experiències de joventut amb les vivències a l’Àfrica, unes i altres marcades per la proximitat sentimental a aquelles dues grans obres de l’arquitectura universal a mig camí de les quals va créixer. | ||
Títol: Una sola mirada Autor: Mario Merchán Andrés Pàgines: 384 Preu: 19,50 € Compra'l!
Fa molts anys, a l’institut, vaig
llegir un llibre d’històries curtes d’en Jack London. Una d’aquestes era El chinago. En ella l’autor descrivia
les darreres hores de vida d’un condemnat a mort, i explicava els pensaments
del pres durant aquest temps, que cessaven al precís moment en el qual moria.
Em va impactar. Aquesta història, que és ben senzilla, en aquell moment em va
semblar una narració extraordinària per dues raons. La primera, per descriure
com un individu s’enfronta a la seva pròpia fi, perspectiva que no havia trobat
en cap text fins aleshores. La segona, pel fet que tenia un final absolut que
no donava cap opció a afegir-hi res més ja que la història d’aquell personatge
s’havia acabat. Per a mi, que sempre m’ha agradat escriure, va ser una
descoberta tan extraordinària que vaig voler imitar London en una redacció per
a l’assignatura de llengua. No recordo els detalls, només que vaig escriure
quelcom amb el qual jo em posava en la pell d’algú que era a punt de morir.
Esperava que la professora valorés el meu esforç creatiu, però mai vaig saber
si li havia agradat o no, només va manifestar-me la preocupació que la redacció
havia suscitat en ella. Es va prendre massa seriosament el contingut i va voler
saber si tenia algun problema personal. Devia pensar que estava travessant per
una d’aquelles etapes existencials que de vegades porten a plantejaments
suïcides als adolescents. No cal dir que la reacció de la professora em va
decebre. Aquell fet, però, em va dur a una altra descoberta, que és la
capacitat de la paraula escrita per a fer creure al lector que allò que s’ha
escrit és o va ser real.
Aquest preàmbul em serveix per a
confirmar que la meva novel·la, Una sola
mirada, no és autobiogràfica. M’ha sorprès que els primers que l’han
llegida, especialment aquells que són més properes a mi, hagin extret aquesta
conclusió. És cert que jo he estat a tots els indrets que descric al llibre; que la major part dels sentiments que expresso els he experimentat en algun
moment; que les reflexions que faig són, en bona mesura, meves, i alguns fets que
explico són adaptacions d’experiències personals. Per exemple, és veritat que els
meus amics i jo jugàvem al magatzem de la botiga dels pares d’un d’ells quan
érem petits; que, de joves, anàvem a la muntanya plegats; que una de les
vegades que vam anar a peu de Barcelona a Montserrat vam travessar un túnel de
nit i el tren va passar llavors; que vaig llicenciar-me en Enginyeria Industrial; que, ja de gran, vaig viatjar per diversos països de l’Àfrica, i que
hi he viscut uns quants anys i hi he treballat ajudant empreses i associacions
local a construir petites, sovint molt petites, instal·lacions
hidroelèctriques. Tot això surt a la novel·la, és cert, però el gruix de la
història és, únicament i exclusivament, fruit de la meva fantasia. El capítol
introductori ja diu al lector que, dels diversos moments temporals de la
novel·la, el temps present, des del qual es narra la història, s’esdevé cent
quaranta anys després de l’inici de la construcció de la Sagrada Família, és a
dir, l’any 2022. Per tant, si part de la història se situa en el futur, no puc
haver fet res més que imaginar el que podria arribar a passar.
En qualsevol cas, la idea d’usar tantes
petites referències a la realitat ha estat pretesament volguda amb l’objectiu
de donar versemblança al conjunt d’esdeveniments que s’expliquen, com també la
manera com es narra la història, que no és altra cosa que un diàleg íntim que
el protagonista manté amb un personatge que ja és mort. Precisament aquest, el
repte de crear una historia i uns personatges del no res i que allò imaginat
tingués sentit i pogués semblar real, era la meva motivació principal per a
escriure una novel·la. I com que tot escriptor té, per molt que alguns tinguin
una certa prevenció a confessar-ho, l’objectiu final de ser llegit, volia, a
més, escriure una història que agradés, que qui la llegís la trobés maca i, a més,
pensés que li havia generat sentiments, pensaments i reflexions enriquidors,
amb els quals pogués identificar-se.
Des del començament, la història que
vaig voler escriure va ser la de tres amics del meu barri, el Camp d’en
Grassot, del districte de Gràcia de Barcelona, un argument senzill que havia de
facilitar que el lector s’hi sentís identificat. Aquesta història havia de
contenir, a més, tres elements. El primer era el temple de la Sagrada Família.
Aquest és un monument fantàstic que sento molt com a meu, que és a tocar del
meu barri, i em va semblar que la seva construcció inacabable havia
d’acompanyar molt bé l’evolució vital dels personatges durant diverses dècades.
El segon era un final que, com el de la història d’en London, fos dramàtic. Sóc
dels que pensen que un final tipus ‘i visqueren feliços i menjaren anissos’ no
és un final de debò, sinó un punt i seguit. Per a això vaig inspirar-me en un
accident desgraciat que va colpir la família d’un dels meus millors amics.
Finalment, el tercer element que havia previst incloure des del començament va
ser el de l’existència d’una figura de Sant Jordi al Parc Güell. Aquest és un
secret que es descobreix a la novel·la. Jo estic convençut que al bell punt
més visitat del parc, en Gaudí va erigir un Sant Jordi que és fotografiat per
multitud de turistes cada dia sense que en siguin conscients.
Un element que vaig considerar i
integrar més tard, però que ha resultat ser un element cabdal de la narració,
és l’arquitecte Antoni Gaudí. Vaig arribar a ell a través de la Sagrada Família
perquè no es pot explicar la història del temple i la seva simbologia sense
parlar de l’arquitecte. Jo, a diferència del personatge principal de la
història, no coneixia prou detalls de la vida i obra de l’arquitecte i vaig
haver de llegir molts llibre per a preparar la novel·la. És així que vaig
descobrir que Gaudí va ser un personatge de complexitat fascinant que, per
diferents circumstàncies, que es descriuen al llibre, va patir una evolució
personal que el portà de ser un arquitecte jove d’èxit i ambiciós a
convertir-se en una persona profundament religiosa i tancada en si mateixa. Com
que aquesta havia de ser, en certa manera, l’evolució inversa del personatge
principal, l’ús del contrast amb la biografia de Gaudí em va ajudar a donar
rellevància a les reflexions entorn de l’evolució que tots i cadascun de
nosaltres experimentem al llarg dels anys.
L’Àfrica és un altre element que no
vaig tenir en compte des de bon començament però que també ha arribat a tenir un
paper fonamental a la història que explico. Potser resultarà interessant al
lector saber que la primera idea d’aquesta novel·la va sorgir-me fa més d’una
dècada. Llavors havia fet ja alguns viatges a l’Àfrica i m’atreia molt la idea
de poder treballar-hi, però no va ser fins que vaig poder fer-ho, uns pocs anys
més tard, que vaig decidir que el llibre havia de tenir dues parts. Em va
semblar que la contraposició entre la vida que portem a Europa i la realitat a
l’Àfrica, i com t’hi has d’afrontar i adaptar, resultava ideal per a
sintetitzar també les diferències entre una primera part de joventut al barri i
una segona de maduresa al continent africà. A més, vaig tenir la sort de poder
viure a Rwanda, un país meravellós, de bellesa extraordinària, marcat per una
guerra civil que va culminar en un genocidi brutal. A la novel·la dono una
interpretació de les causes d’aquest conflicte que difereix de l’explicació
simplista de rivalitat entre ètnies que s’ha difós. Àfrica és molt més del que
coneixem des d’Europa. Els seus problemes són els mateixos que els nostres,
però agreujats per la pobresa a la que viu la majoria de la seva gent. Arreu,
al llarg del temps, les diferències socials, la misèria de molts confrontada
amb la situació benestant d’uns pocs, han estat detonant de conflictes. Aquesta
confrontació i el paper galdós que hi va jugar l’estament religiós, tal com es
recull a la novel·la, són, al meu parer, les causes de la guerra a Rwanda, i
també ho són dels fets de la Setmana Tràgica a Barcelona, que van causar un
impacte tan devastador i profund en Gaudí que va marcar el rumb que va prendre
el que li quedava de vida. Aquests esdeveniments, que s’expliquen cap al final
del llibre, em van servir per lligar Barcelona amb l’Àfrica no només a través
de Gaudí i a través del periple vital del protagonista entre tots dos llocs,
sinó també pel fet que les creences de cadascun de nosaltres, aquí i allí,
influencien la manera com afrontem el fet inevitable d’haver de morir-nos que,
a la vegada, determina el que fem amb les nostres vides. I escriure sobre
aquest darrer tema, com han fet en Jack London i molts altres escriptors abans
i després que ell, era, sens dubte, part del repte que m’havia plantejat en
decidir escriure la meva primera novel·la.
|
Cercar en aquest blog
dilluns, 24 d’octubre del 2016
Una sola mirada, de Mario Merchán
Etiquetes de comentaris:
Editorial Gregal,
Gregal,
Mario Merchán,
Novel·la,
Una sola mirada
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada