Cercar en aquest blog

dimecres, 9 d’abril del 2014

Jordi Santasusagna ens parla de "Bandera negra", la novel·la basada en el setge de Cardona de 1711


El final de l’escriptura de qualsevol novel·la o obra de teatre ve acompanyat d’una curiosa sensació de buidor barrejada amb la satisfacció de la feina feta i la pressa per fer-li veure la llum. Així va ser amb“L’infern d’alabastre”“L’Aleman” i “La lluna de Praga”, en que l’endemà de la darrera frase ja corria cap a les editorials impacient per una ràpida publicació (Ràpida, he dit? Al món editorial? Sóc un il·lús).
Feia anys que hi pensava, però al juliol de 2012 vaig tenir l’honor de participar més o menys directament en el rodatge del documental “1711. El setge” de E2S i Lavínia, i allà el Dani Sala em va acabar de convèncer de la necessitat de posar-m’hi. En aquells moments escrivia “L’Aleman” i vaig posar el nou projecte a la cua. A la tardor, doncs, iniciava un altre viatge al 1711, molt més intens i acompanyat de personatges històrics i d’altres que jo mateix havia creat per a l’ocasió. Tots junts vam formar una colla per recórrer aquell 1711, imaginant i recreant situacions en les que es podien haver trobat els cardonins d’aquell moment. El títol, BANDERA NEGRA, va sorgir a mig llibre i en cap moment em va fer dubtar.
Al març quedava llesta i, a diferència de les altres, abans d’iniciar el periple editorial, la vaig voler mirar i remirar. Que la llegissin entesos, que la corregissin… A l’estiu en vaig treure una primera versió i, llavors sí, tocava anar a les editorials. Finalment va ser en Jordi Albertí, de Editorial Gregal, el que es va arriscar a editar-la durant el primer trimestre del 2014.
En alguna ocasió el gran Albert Sánchez Piñol ha dit que convindria convertir la Guerra de Successió en un gènere per sí mateix, en el nostre “western” particular, però el fet és que de ficció se n’ha fet poca. Bandera Negra, a més, narra un episodi força desconegut del conflicte, uns fets de terra endins, lluny de les muralles de Barcelona, que van fer trontollar la potentíssima enginyeria de guerra francesa. Però la novel·la vol, per sobre de tot, incidir en el patiment de la gent del poble, els que no viuen per la guerra, els que l’endemà del final del setge haurien de tornar a començar del no res.
La primera edició es va esgotar de seguida i les llibreries ja en reben la segona. Volem passejar la BANDERA NEGRA arreu del principat i farrem presentacions a dojo. Us hi espero i, per anar fent boca, us deixo el booktrailer.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada